KÜLÖNLEGES FESTÉSI ELJÁRÁSOK

KÜLÖNLEGES FESTÉSI ELJÁRÁSOK 

 

Nem kell ragaszkodnunk az egyszerű falakhoz. Rengeteg olyan speciális festési technika létezetik, amely életet lehel a színekbe. Némelyik önmagát kínálja díszítésül, van, amelyik más anyagot utánoz. Bármelyiket választjuk, nem kell hozzá más, csak néhány olcsó szerszám és anyag, gyakorlat, türelem és az eredmény szemkápráztató lesz. Az itt következő különleges festési eljárásokat két nagy csoportra oszthatjuk: tört színekre és az utánzatokra. Az első esetében a festési technikának az a lényege, hogy az alapszínre egy tőle erősebben elütő másik színt viszünk fel különböző módon úgy, hogy a második rétegen erőssebben vagy gyengébben, de átüt az alsó szín. Így kapjuk meg a kellemes vagy tört színhatást. A másik eljárásban, a festésben más anyag hangulatát igyekszünk felkelteni: a felület úgy néz ki, mintha faburkolat vagy márvány borítaná. Akár az egyiket, akár a másikat választjuk, az első dolgunk mindenképpen a felület, fa vagy fal alapos előkészítése lesz. 

 

 

Szivacsozás Ez a művelet azt jelenti, hogy szivaccsal szabálytalan foltokat nyomunk az alapszínre. Kettő vagy akár több színt is felvihetünk a szivaccsal. Ne feledjük, csak természetes tengeri szivacsot használhatunk, a szintetikus szivacsok alkalmatlanok erre a feladatra. A szivacsot áztassuk vízbe, amíg teljes méretére duzzad, akkor csavarjuk ki és el is kezdhetjük a munkát. Miután egy kartonlapon megnéztük, hogy milyen lesz az eredmény, a festékes szivacsot gyengéden nyomogatjuk a falhoz úgy, hogy egymást fedő foltokat kapjunk. Hagyjuk megszáradni az első réteget, és menjünk rá mégy egyszer a szivaccsal. Ha kell, egy kicsit több festéket is felvihetünk, ezzel jobban kiemelhetjük az alapréteg és a szivaccsal felvitt réteg közti kontrasztot. Ha még egy színnel játszunk, hagyjuk megszáradni az előző réteget, majd a már ismertetett technikával vigyük fel a következő színt a falra.   

 

Márványozás Ahogy a technika nevéből is sejthetjük, a márványt utánozzuk. Viszonylag nehezen elsajátítható, de az eredmény igazán látványos. Próbaként másoljunk igazi márványt. A legjobb eredményt olajglazúrral érhetjük el, ezt vigyük fel az eggshell festékkel festett alaprétegre. Az erezést a művészellátókban kapható olajfestékkel fessük. Ecsettel, festőpárnával vagy szálmentes ruhával vigyük fel a glazúrt. Elég lesz egy viszonylag vékony réteg festék is. Portalanító ecsettel (mint a képen) vagy pontozó ecsettel nyomkodjuk a nedves felszínt. Adjunk még egy kis színt a glazúrkeverékhez, és ezt véletlenszerűen itt-ott vigyük fel a falra, amivel kontrasztos hatást érünk el. Nyomkodjuk ecsettel ezt a réteget is. A nedves glazúrra vékony festőecsettel fessük fel az erezést. A festék glazúr és művészi olajfesték keveréke legyen. Különböző vastagságú és erősségű vonalakkal imitáljuk a márvány érzetét. Puha ecsettel simítsuk át a felszínt, ezzel lágyítjuk a kontrasztokat és belemossuk a háttérbe. A kefét rendszeres időközökben tisztítsuk, hogy ne maszatoljuk el a festéket. Az erezést erősítsük meg, fessük át olajfestékkel másodszor is. A 4. lépésben leírtak szerint lágyítsuk a hatást.  

 

 

Pontozó technika Ha elegáns, foltos hatást akarunk elérni, próbáljuk ki a pontozó technikát. Önmagában is dekoratív, ráadásul elrejti az első festékréteg rossz ecsetkezeléséből eredő hibáit. Ehhez a munkához egyetlen speciális eszközre, a pontozó ecsetre van szükségünk. Ecsetel, jó bőven vigyük fel az alapszínre a glazúrt. Nem baj, ha látszik az ecset nyoma, a pontozó technika majd elfedi. Az ecsetet úgy tartsuk, hogy a kefe szálai párhuzamosak legyenek a fallal, és egyszerűen csak ütögessük vele a festéket. Időközönként ütögessük meg az ecsetet, töröljük meg egy száraz ruhával.   

 

 

Ruha-hurka Olyan egyszerű technika, amellyel áttört színhatást érhetünk el. Ebben az esetben ecsettel visszük fel a hígított második színt, majd hurkává göngyölt ruhával leszedünk valamennyit a még nedves festékből. Ez a technika legjobban akkor működik, ha az alapszín eggshell festékkel vittük fel, és a fedőréteg is ennek hígított változatából készült. A pamut vagy len ruhából ne lógjanak ki kósza szálak, cseréljük gyakran. Akkor sem tudunk dolgozni vele, ha tocsog a festékben. Várjuk meg, amíg az alapréteg teljesen megszárad, ekkor könnyedén vigyük fel a második, hígított festékréteget. Nem kell egységes ecsetmozgásra törekednünk, viszont arra ügyeljünk, hogy az alapfesték kilátszódjék és átüssön az új rétegen. Folyamatos mozgással görgessük végig a falon ruha-hurkánkat. Változtassunk az irányon, itt-ott csak éppen nyomjuk a felszínhez, ettől lesz a felület foltos. Cseréljük rendesen! 

 

 

Kőmosott hatás Talán ezt a hatást a legkönnyebb elérni. Ecsettel vigyük fel a glazúrt. Ezután száraz, puha ecsettel vagy egyszerű széles ecsettel szabálytalan ecsetvonásokkal menjünk végig a falon. Az ecsetvonások nyomán előbukkan az alapszín. Második színt is fel lehet így vinni. Bőven vigyünk glazúrt az alapszínre. A kőmosott hatást felerősíthetjük, ha erős kontraszt van az első és a második festékréteg között. A puha ecsetet hosszú, laza, szabálytalan mozdulatokkal mozgassuk. Ha akarjuk, a száraz, második réteg után újabb színt vihetünk föl. 

 

A cikk a Kolor.hu magazin 2010. őszi számában jelent meg.

A megjelent Kolor.hu magazinokat IDE kattintva tekintheti meg.

A belépés és a regisztráció átmenetileg le lett tiltva.
Compare items
  • Total (0)
Compare