interjú Szabó Antallal
Növelni tudta árbevételét az egyre szűkülő barkács- és festékpiacon a Poli-Farbe. Hazánk meghatározó festék- és vakolatgyárának kezdeményezésére létrejött Pannon Festék Hálózat üzleti sikereket hozott a résztvevőknek. Szabó Antalt, a Poli-Farbe ügyvezető igazgatóját arról kérdeztük, hogyan tud fejlődni hazai vállalat-ként a recesszió ellenére is.
Hogyan alakult a hazai festék piac az elmúlt esztendőkben?
Az előző évben is tapasztalható volt már a válság előtti, viszonylagos egyensúly felborulása. Ennek reakciójaképpen a DIY és a profi szektor is megőrizte depresszív hangulatát. Viszont a 2012-re jellemező tünetek közül már eltűntek a „pánikrohamok”. 2012 volt az az év, amikor először átsütött a Nap a válság ködén. Nem abban az értelemben, hogy vége van a válságnak, hanem abban, hogy most már tudjuk: ez nem egy ideiglenes válság, hanem recesszió. A recesszió pedig kiszámítható. Magyarországon tavaly a festék piac területén tovább folytatódott 6-8 % mértékű piacszűkülés. Örömhír, hogy a Poli-Farbe értékesítése tonnában ennél szerényebb mértékben csökkent, mintegy 2,7%-ban, viszont az árbevételünk 5,8%-al nőtt.
Milyen eszközökkel növelhető a vásárlói kör és a visszatérő vevők száma?
A 2012-es tendenciákhoz kapcsolódóan nem várunk változásokat, idén a fogyasztói igények további zsugorodására számítunk. Látva a piac ilyen jellegű tendenciáit, megpróbáltuk a recesszió lehetőségeit feltárni, azokat az erőforrásokat a lábon maradás és növekedés szolgálatába hajtani. Legjobb példa erre a Pannon Festék Hálózat „bolt a boltban” koncepciója, ami azon a felismerésen alapul, hogy a szakkereskedők tanácsai és a professzionális bolti kihelyezés nélkül ma már nem lehet sikeresen értékesíteni egyetlen festékmárkát sem. A Poli-Farbe 2011 őszén hívta életre a Pannon Festék Hálózatot a közös fellépés, az egységes kommunikáció és a magyar vásárlók megnyerése érdekében. A hálózathoz 94 vállalkozás 121 üzlete csatlakozott, s további 15-20 üzletegység bevonását tervezzük. A koncepció közvetve segített abban, hogy a stabil, sikeres üzletekben összesen mintegy 600 ember folytathassa munkáját a válság ellenére is. A szakkereskedések a „bolt a boltban” koncepció keretében kiemelt helyet biztosítanak a minőségi magyar termékeknek, a Poli-Farbe választékának. Az új polcstruktúrával, megjelenéssel és közös marketinggel rendelkező festékboltok a forgalom növekedéséről számoltak be, így a Pannon Festék Hálózat elérte célját, össze-fogást és túlélést biztosított a hazai szakkereskedők számára. Bízunk abban, hogy a hosszú telet végre egy egészséges tavasz követi, ami beindítja a festék- és vakolatkereskedelmet.
Mire van kereslet? A vásárlások szerkezetében milyen változásokat tapasztaltak?
A társadalom a végletekig polarizálódott, ezzel együtt elmondható, hogy minden-ki fest és felújít, aki egy költséghatékony otthonszépítési formát keres vagy a jelenlegi recesszióban is egészségesen gondolkozik, és próbálja kreativitását, igényességét megőrizni, s ehhez a legegyszerűbb és legattraktívabb kifejezési módot megtalálni a tisztasági festéstől a belsőépítészeti új trendek megvalósításáig.
Ebből fakadóan legszélesebb árfekvésű igények lépnek fel: a legegyszerűbb tömegtermékektől a legmagasabb beltartalmú termékekig, mindenre van kereslet, csak nem akkora mértékű, mint 4-5 éve. Egyre nagyobb igény mutatkozik a bruttó 2000 forintos kiskereskedelmi egységár alatti termékekre, amelyet hagyományos, olcsó színező pasztákkal színeznek meg, illetve ennek ellenpólusaként van egy jelentős igény az aktuális divatszínekben előre színezett, csepegés-mentes, egyrétegű, mosható és dörzsálló, speciális igényeket kielégítő festékek iránt is, mint például a Poli-Farbe Platinum.
A Poli-Farbét mindig is az innováció és a termékfejlesztések jellemezték. Milyen újdonságokkal készülnek?
A legutóbbi fejlesztésünk a favédelem területén a Boróka Satin, amelyre azért volt szükség, mert a piac meghatározó része, mintegy 80%-a oldószeres, ezért nekünk is kínálnunk kell egy ilyen terméket. Tervezzük a Boróka játszótérfesték megjelenését, amely rendelkezik a gyermekjátékok festéséhez szükséges engedélyekkel. Piacra dobjuk a Platinum termékcsalád újdonságát, a konyha-fürdőszoba változatot, ami extra adottságokat kínál a lakásfelújítók számára: tartósan meggátolja a nedves helyiségek penészesedését, s szép, mosható, tisztítható felületet ad, így például a zsír, az olaj, a kávé vagy az ételszármazék is könnyen eltávolítható mosószeres vízzel a festett falról. Az idei év egyik nagy fejlesztése a Policolor szálerősített vakolat. A szálerősítésnek köszönhetően a vakolat rugalmas réteget képez, ezzel garantálhatjuk a felületi egyenetlenségek, esetleges repedések elfedését. A termékhez külön szolgáltatás csomag került kialakításra, ami kimagasló szolgáltatásokat biztosít a minőségi hőszigetelési rendszer iránt érdeklődők számára, legyen szó egyedi színekről, gyári színkeverésről, 24 órás házhozszállításról, vagy a hazai építőiparban egyedülálló 10 év rendszergaranciáról.
A vállalat legsikeresebb terméke a Poli-Farbe Platinum egyrétegű falfesték. Hol tartanak a márkaépítési folyamatban?
Különleges szerepet tölt be az életünkben a Platinum, amelyet 2004-ben a szakkereskedői és vásárlói igényeket felismerve alkottunk meg. Annak idején berobbant a piacra és kategóriát teremtett, ezzel megalapozta a cégünk fejlődését és presztízsét. Az idei esztendőben a Platinum arculatát frissítettük, hangsúlyosabb szerepet kaptak benne a magyar virágok, amelyek a színek neveit is kölcsönzik évek óta. Piackutatási adatok szerint a Platinum márkával szignifikánsan többen teljes mértékben elégedettek, mint a többi festékmárkával. Aki már kipróbálta, annak döntő többsége visszatér vagy ajánlja a Platinumot, annyira elégedett extra fedőképességével, színeivel és egyszerű használatával. Mivel a kutatások szerint a színek megnevezése orientál és a Platinum magyar virágnevei hatékonyaknak bizonyultak, egy olyan televíziós reklámkampánnyal kívánjuk a márka ismertségét növelni, amelyben hangsúlyos szerepet kapnak a virágmotívumok.
KR
Miniszteri dicséret
Újrafestett valóság – Rendhagyó kiállítás a sokszínűség jegyében címmel szervezett kiállítást ép és fogyatékos kortárs művészek közreműködésével a Mozgássérültek Budapesti Egyesülete – együttműködésben a jubileumát ünneplő Poli-Farbéval – 2012 őszén a Magyar Nemzeti Galériában. Az alkotók a Poli-Farbe festékeit értelmezték újra közös értékeink mentén. A december 9-i záró rendezvényen a Fogyatékos Emberek Világnapja alkalmából Soltész Miklós szociális, család és ifjúság ügyért felelős államtitkár elismeréseket adott át olyan személyeknek, akik sokat tettek az esélyegyenlőségért. Szabó Antal, a Poli-Farbe Kft. ügyvezető igazgatója Miniszteri Elismerő Oklevél elismerésben részesült, amiért személyes példamutatásával valamint vállalati jótékonysági programokkal évek óta kiáll az elesette- kért és az esélyegyenlőségért.
Piaci trendek
A 33 milliárdosra becsült hazai festék piacon a magyar vásárlók tipikusan szakkereskedésekben vásárolják meg a különböző festékeket, ám ezek a kisvállalkozások likviditási gondokkal küzdenek, sokan közülük a tönk szélére kerültek vagy már bezártak. A festék szektor forgalmának 70 százalékát három nagyvállat adja, közülük a Poli-Farbe az egyetlen, amelyik gyártó cég és magyar tulajdonban van. A Poli-Farbe festék- és vakolatgyár 2012-ben 7,334 milliárd forintra tudta növelni árbevételét szemben az előző évi 6,933 milliárddal, az üzemi eredmény 351 millió forint lett. A vállalat termelése minimálisan csökkent, tavaly 36.944 tonna terméket állított elő a hazai, a román és a szlovák piacra. A forint romlása támogatja a Poli-Farbe exportját, amely 8,5%-kal bővült 2012-ben az előző üzleti évhez képest, ám a magas euró árfolyam nagyban befolyásolja az alapanyagárakat is, így a cég két alkalommal is áremelésre kényszerült. A Poli-Farbe mintegy félmilliárd forintos forgalommal van jelen a hőszigetelésanyag-gyártás piacán, a cég stratégiai célja, hogy komplex rendszerét 24 órán belüli házhoz szállítással kiegészítve, még inkább megerősítse pozícióit az építőiparban. A Poli-Farbe EU-támogatásokat is igénybe véve telephelyfejlesztésbe kezdett Bács-Kiskun megyei székhelyén. 195 millió forintos beruházás keretében egy új és környezetbarát gyártócsarnok megépítése kezdődött el Bócsán, illetve 308 millió forintból egy innovatív pigmentpaszta gyártósor is meg fog valósulni, így a vállalat a Kolorbox színkeverési rendszerhez tartozó pigmentpaszták önálló előállítására is képes lesz.
A cikk a Kolor.hu magazin 2013. tavaszi számában jelent meg.
A megjelent Kolor.hu magazinokat IDE kattintva tekintheti meg.